Limitované edice herních konzolí se staly oblíbenými v průběhu 90. let. Jejich popularita je poháněna sběratelskou hodnotou, dostupností, exkluzivitou a estetickou přitažlivostí. Mnoho hráčů a sběratelů je ochotno zaplatit více za unikátní design a možnost vlastnit něco, co není široce dostupné.
Také jejich získání není vždy jednoduché. Některé je možné zakoupit v omezeném období, jiné zase pouze na omezených místech. Pak jsou tu ale i limitované edice, které si člověk jen tak koupit nemůže a pro jejich získání je potřeba vyhrát v soutěži. A aby toho nebylo málo, v České republice takových soutěží moc neproběhlo.
Na začátku nového milénia se objevil televizní seriál Pokémon, který zcela okouzlil dětské publikum po celém světě. Toho chtěli využít i prodejci, což vedlo k řadě promo spoluprací s Nintendem, během nichž byly rozdávány různé ceny. V rámci jedné takové spolupráce si výrobce slazeného nápoje Fanta nechal vyrobit limitovanou edici herní konzole Game Boy Color. Tato konzole byla následně rozdávána v soutěžích, které celosvětový výrobce nápojů pořádal v zemích s vysokým tržním podílem – Mexiko, Španělsko, Česká Republika a Polsko.
Konzole má průhledně oranžový kryt s vytištěným logem Mirinda na přední straně. Udává se, že se vyrobilo okolo 3-5 tisíc kusů, čemuž napovídá i sériový kód ve formátu „C2142XXXX“. Konzole se dodávala i včetně originální krabičky. Vzhledem k malé dostupnosti se ceny na internetu liší, nicméně běžná cena samotné konzole je okolo 10-15 tisíc korun, v kompletním balení pak 30 tisíc a více.
Obdobou této edice jsou edice Yedigün (Turecko) a Slam (Itálie), což jsou jména značek, pod kterými Pepsico (výrobce Mirindy) v daných lokalitách prodává své nápoje.
V roce 2001 se na televizním kanálu Nova objevil reklamní spot, ve kterém byla oznámena soutěž ve sbírání etiket ze slazeného nápoje Mirinda. Pravidla soutěže spočívala v tom, že účastník měl za úkol nasbírat 4 stejné obrázky Pokémonů, které se ukrývaly pod etiketami se sloganem „Vychutnej si výhru!“. Za poslání těchto 4 etiket v březnu získalo prvních 10 000 účastníků kvarteto. V dubnu pak dalších 10 000 účastníků puzzle.
V televizní reklamě však zazněla i zmínka o další soutěži, která spočívala v nakreslení a pojmenování vlastního Mirinda Pokémona. Za nakreslení Pokémona a zaslání 4 stejných etiket mohl účastník získat hodnotné ceny od Nintenda. Autoři prvních 10 nejlepších obrázků získali herní konzoli Nintendo 64 v limitované edici Pikachu s hrou Pokémon Stadium. Dalších 10 úspěšných autorů, kteří se umístili na druhém místě, získalo také herní konzoli Nintendo 64, ne však v edici Pikachu, ale podle obrázku v reklamě se jednalo o průhledně barevnou edici Fantastic Midnight Blue s hrou Pokémon Snap. Třetí místo bylo určeno celkem pro 80 autorů, kteří jako odměnu získali handheld konzoli Game Boy Color v limitované edici Mirinda. Na čtvrtém a zároveň posledním místě se umístilo celkem 100 autorů, jejichž malířské úsilí bylo odměněno krokoměrem Pocket Pikachu.
Soutěžní pravidla byla napsána na etiketách a také na webu, kam byly následně umístěny i nejlepší obrázky Mirinda Pokémonů se jmény jejich autorů.
Původní soutěž Mirinda Pokémon měla nejspíš úspěch, protože v roce 2002 se pořádal další ročník. Jednalo se znovu o kreslící soutěž, kdy měl účastník nakreslit svého Mirinda Pokémona. Tentokrát však nemáme přesná pravidla k dispozici. Co však máme, je děkovný dopis, který se z této soutěže zachoval. Z jeho obsahu lze vydedukovat, že prvních 20 výherců získalo Gameboy Color v limitované edici Mirinda.
Jako nadšenec do Gameboyů jsem v minulosti o této limitované edici samozřejmě slyšel. Původně se nevědělo, kolik konzolí se u nás v České republice rozdalo. S nálezem děkovného dopisu z Mirinda soutěže 2002 jsme se dozvěděli o 20 výhercích. Později jsem konzoli zakoupil na eshopu gamehole.cz za 10 tisíc a chtěl o ní napsat článek.
Problém byl, že mi chyběly podstatné informace, například pravidla soutěže a další výherní ceny. Zkusil jsem tedy kontaktovat General Bottlers i Mattoni (bývalé a aktuální výrobce PepsiCo nápojů), bohužel bez úspěchu. Obrátil jsem se tedy na Facebookovou skupinu s Pokémony, kde jsem získal alespoň několik dalších informací. Lidé mi psali, že na to byly reklamy v televizi nebo časopisech. Dále mi také někdo napsal, že se soutěže zúčastnil a jako výhru získal puzzle. Zkusil jsem tedy projít všechny díly časopisu ABC z let 2000–2003, ale také bez úspěchu.
Největší posun v mém zkoumání přišel až rok po zveřejnění příspěvku na Facebooku. Majitel eshopu, kde jsem Gameboy koupil, mi poslal video s reklamami z roku 2001 a v jedné reklamě se objevila Mirinda a soutěž s Pokémony. Stále jsem však neměl k dispozici pravidla samotné soutěže. V reklamě sice zaznělo, že více se dozvím na etiketě nebo letáčku v obchodě, ale kdo by něco takového po 20 letech měl?
Jednou z výhod nového milénia je, že se informace začaly psát na internet. A jinak tomu nebylo ani u této soutěže. Na konci reklamy je možné rozluštit nápis webové stránky mirinda-pokemon.cz, kterou bylo možné archivně dohledat. Díky tomu jsem mohl zjistit, že v České republice bylo minimálně 102 výherců této limitované edice.
Pokud máte nějaké další informace o akcích, které Mirinda pořádala, napište mi prosím na email info@herniplaneta.cz. Budu velmi rád za každé nové poznatky. Děkuji!